Marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny często określa się także jako marketing zmysłów, przez które właśnie ma on za zadanie wywołać pożądane decyzje zakupowe u konsumenta, wzbudzić emocjonalne przywiązanie do marki oraz ugruntować jej świadomość, wyróżniając ją na tle innych firm. Może on oddziaływać na klienta przy pomocy pięciu bodźców sensorycznych, takich jak węch, wzrok, słuch, smak i dotyk.
W dobie dzisiejszych czasów, gdy firmy prześcigają się w chęci zdobywania nowych konsumentów marketing sensoryczny odgrywa szczególną rolę.
Jak się okazuje praktycznie wszystkie produkty, które są dostępne na rynku mogą oddziaływać na co najmniej dwa zmysły. Niektóre potrafią nawet na pięć. Prowadzi to do wykreowania unikalnego doświadczenia dla konsumenta poprzez atrybuty takie jak zapach, wygląd, tekstura, czy dźwięk. Reakcje, które one wywołują mogą być jednocześnie pozytywne, jak też negatywne. Przy czym niezmiernie istotne okazuje się być wzbudzenie jak największej ilości receptorów, które przywołują naprawdę korzystne doznania u osób, które stanowią potencjalnych konsumentów danego towaru.
Co więcej, warto podkreślić, że impulsy zmysłowe odpowiadają nawet w 80% za reakcję mózgu. Wzrok i słuch istotnie oddziałują na odczucia ze strony innych zmysłów. W związku z czym odpowiednie zastosowanie muzyki czy zapachów może zwiększyć wyniki sprzedażowe firm nawet o kilkanaście procent. Ponadto oddziaływanie na zmysły jest możliwe również przy użyciu mediów społecznościowych.
Marketing sensoryczny pełni też ważną rolę w sklepach, które oferują na sprzedaż wyposażenie domu i materiały budowlane, w których samemu można sprawdzić, w jaki sposób działają poszczególne sprzęty. Wówczas bowiem to głównie bodźce dotykowe decydują o zakupie.
Na ogólną ocenę danej marki niebagatelny wpływ ma także wygoda robienia zakupów i komfort obsługi w danym sklepie. Starają się to wykorzystywać szczególnie placówki usługowe, oferujące klientom czekającym w kolejce między innymi wygodne kanapy i fotele. To, jaki jest wystrój wnętrza, wygoda i odpowiedni dobór tkanin w znacznym stopniu wpływają na wizerunek firmy.
Jednakże, co ciekawe marketing sensoryczny można z powodzeniem stosować nie tylko w punktach sprzedaży bezpośredniej, ale również w mediach społecznościowych.
Warto zauważyć, że marketing sensoryczny stanowi tylko jedną z wielu form marketingu. Przy czym jako jedna z nielicznych wykorzystuje oddziaływanie podprogowe na potencjalnego klienta. Zatem, jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży warto go wykorzystywać – trzeba mieć jednak na uwadze to, aby nie przesadzić. Okazuje się, że bardzo łatwo można przedobrzyć, a wtedy jego oddziaływanie odniesie odwrotny od zamierzonego przez nas skutek. Grunt to wprowadzać działania marketingowe w naszej firmie z głową, dlatego też warto zatrudnić do tego celu specjalistów, którzy dobrze znają się na swoim fachu. Marketing to niezmiernie ważny instrument w budowaniu wizerunku naszej firmy w oczach jej wszystkich przyszłych lub obecnych klientów i chcąc się rozwijać nie możemy się bać z niego korzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *