Prowadzenie działalności na rynku krajowym w pewnym momencie może okazać się niewystarczające. Z różnych przyczyn firmy decydują się na rozszerzenie swojej działalności na rynki zagraniczne. Zazwyczaj wymaga to dogłębnej analizy rynku na który chcemy wejść, zbadanie czy produkt jest rzeczywiście tam niezbędny, czy istnieje szansa na wybicie się pośród innych konkurentów i czy nie ma przeciwwskazań kulturowych. Marketing międzynarodowy stwarza firmom duże możliwości i szanse na sukces, jednak należy wykorzystać je odpowiednio i z niezbędną do tego wiedzą.

Każdy kraj ma swoją odrębną kulturę, tradycję i zwyczaje. Dlatego też wprowadzając na rynek produkt należy wcześniej sprawdzić czy nie jest on nieodpowiedni dla danego rynku. Pierwszą z barier kulturowych jest z pewnością język. Należy wcześniej sprawdzić projektując produkt czy jego nazwa nie oznacza czegoś obraźliwego w języku państwa do którego chcemy wejść. Pominięcie tego może znacząco obniżyć lub całkowicie zniszczyć szanse firmy na powodzenie. Drugą barierą jest religia, która wskazuje ludziom zasady moralne postępowania, również dotyczące spożywania posiłków. Jak wiemy w niektórych religiach spożycie pewnego rodzaju mięsa jest niedozwolone. Dlatego tak ważne jest, by przed wejściem na rynek sprawdzić tak istotne fakty. Innym przykładem różnic kulturowych może być postrzeganie estetyki. Dla różnych osób różne rzeczy są piękne. Coś, co dla jednych jest najpiękniejszym ubraniem na świecie, dla innych może być czymś czego nigdy w życiu by nie kupili. W kontekście marketingu ma to znaczenie odnośnie np. kolorów, gestów czy symboli. Można wspomnieć tutaj również o zachowaniach konsumentów przy zakupie i po zakupie, zachowaniach podczas spożywania posiłku i tego typu elementów. Wszystkie te rzeczy, a także o wiele więcej stanowią kluczowy czynnik decydujący o powodzeniu działań danej firmy na rynku zagranicznym. Jeśli chodzi o sposoby wejścia na rynek zagraniczny jest ich kilka i zależą od wielu czynników. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest eksport pośredni i bezpośredni. Pierwszy odbywa się przy pomocy zewnętrznego pośrednika, który kupuje produkty, a później sprzedaje je na rynkach zagranicznych, Druga opcja, eksport bezpośredni, polega na sprzedaży produktów na własną rękę przy pomocy własnych kanałów dystrybucji. Inną równie popularną strategią wejścia jest joint venture czyli wspólne przedsięwzięcie. Polega to ona tym, że firma z kraju macierzystego decyduje się nawiązać ścisłą współpracę z firmą zagraniczną. To rozwiązanie ma wiele zalet, jedną z nich jest to, że koszty są niższe w porównaniu do wejścia na rynek samodzielnie, nie znając do końca kultury. Zagraniczna firma posiada już swoistą renomę na rynku, zna go i kulturę państwa. Jest to znaczne ułatwienie i coraz więcej firm decyduje się na to rozwiązanie. Znaną opcją jest jeszcze franchising, czyli strategia udostępnienia przez jedną firmę drugiej całości praw do korzystania ze znaku firmowego. Dodatkowo udostępnia mu także procedury i zasady produkowania produktów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here